Espoosta koko pääkaupunkiseudulle toimiva 2M Isännöinti Oy on koostanut pienen tietopaketin isännöinnistä ja isännöintitoimiston vaihtamisesta. Mikäli sinulla on jotakin kysyttävää isännöinnistä tai haluaisit neuvotella palveluistamme, ota yhteyttä oheisella lomakkeella!

Milloin isännöitsijää tarvitaan?

Asunto-osakeyhtiöllä ei ole pakko olla isännöitsijää, ja monissa pienissä taloyhtiöissä koetaankin, että heidän ei kannata maksaa perinteisestä isännöinnistä. Ellei isännöitsijää ole määrätty pakolliseksi yhtiöjärjestyksessä se voidaan jättää valitsematta. Kun taloyhtiön budjetti ylittää 10 000 €/vuosi, kannattaa kuitenkin harkita ammattimaisia isännöintitoimiston palveluita. Jos isännöitsijää ei ole valittu, hoitaa hallitus ja erityisesti hallituksen puheenjohtaja isännöitsijän tehtävät ja vastuut.

Miksi vaihtaa isännöitsijää?

Isännöitsijän vaihtaminen voi tulla eteen erilaisista syistä. Joskus palvelun hinta tuntuu liian korkealta ja halutaan vaihtaa edullisempaan ja taloyhtiön tarpeiden mukaan räätälöityyn palveluun, kuten tarjoamaamme Säästöpakettiin. Joskus isännöitsijän toiminta ei miellytä, siinä koetaan olevan muita ongelmia tai joissakin tapauksessa persoonat eivät vain sovi yhteen. Mikä tahansa syy onkin, isännöitsijää pitää voida vaihtaa.

Miten uusi isännöitsijä valitaan?

Asunto-osakeyhtiölaki määrittää isännöitsijän valinnan asunto-osakeyhtiön hallituksen tehtäväksi. Hallitus voi siis halutessaan myös irtisanoa isännöitsijän ja valita uuden isännöintitoimiston entisen tilalle. Ainoa rajoitus voi olla asunto-osakeyhtiön yhtiöjärjestys, jossa isännöitsijän valinta voidaan määrätä yhtiökokoukselle. On myös mahdollista, että yhtiökokous määrää hallituksen vaihtamaan isännöitsijää esim. ylimääräisessä yhtiökokouksessa.

Isännöitsijän ja taloyhtiön yhteistyön päättäminen

Isännöititoimiston ja taloyhtiön välinen sopimus on yritysten välinen sopimus, eikä siinä ole ns. “kuluttajansuojaa”. Irtisanomisajat ja vastaavat asiat määritetään vain ja ainoastaan taloyhtiön ja isännöitsijän välisessä sopimuksessa. Isännöintiliiton yleisissä sopimusehdoissa (ISE2007) suositellaan irtisanomisajaksi 3 kk. Tiedämme kuitenkin tapauksia, joissa irtisanomisaika on 6 kk tai jopa että irtisanominen on mahdollista vain tilikauden vaihtuessa ja silloinkin 6 kk etukäteen. Näin isännöitsijät, jotka pelkäävät menettävänsä asiakkaita, yrittävät suojata itseään. Me 2M Isännöinti Oy:ssä luotamme oman palvelumme laatuun ja hintaan niin, että meille riittää tuo suositeltu irtisanomisaika.

Tehtävät isännöitsijää vaihdettaessa

On suositeltavaa, että asunto-osakeyhtiö pyytää tarjouksia muilta isännöitsijöiltä ennen kuin irtisanoo vanhan sopimuksen. Tiedämme tapauksia, joissa pieni taloyhtiö ei ole saanut lainkaan tarjouksia isännöintipalveluista, jolloin taloyhtiön asiat voivat jäädä hoitamatta. Seuraavassa on lyhyesti kuvattu toimet isännöintitoimiston vaihtuessa:

1. Tarkista irtisanomisehto ja muut mahdolliset siihen liittyvät ehdot vanhasta isännöintisopimuksesta.

2. Pyydä tarjouksia isännöinnistä. Tarjouksen tekemistä helpottaa, kun voit kertoa seuraavat tiedot:

  • taloyhtiön nimi, osoite ja yhteyshenkilö
  • irtisanomisaika / koska vaihto on suunniteltu tehtäväksi
  • taloyhtiön tyyppi (kerrostalo, rivitalo, paritaloyhtiö tms.)
  • kuinka monta asuntoa taloyhtiössä on?
  • onko taloyhtiössä liiketiloja ja jos, niin kuinka monta?
  • onko taloyhtiössä suunniteltu tehtävän isompia remontteja seuraavana vuonna tai seuraavan viiden vuoden aikana?
  • koska rakennukset on rakennettu?
  • onko taloyhtiöllä huoltosopimus jonkun huoltoyhtiön kanssa tai peräti oma talonmies?
  • useimmat edellä olevat löytyvät isännöitsijän todistuksesta ja yhtiöjärjestyksestä, jotka voitte liittää tarjouspyynnön liitteeksi
  • kaikki muut mahdolliset tiedot taloyhtiöstä, jotka voivat vaikuttaa isännöitsijän tehtävien määrään.

3. Hallitus irtisanoo vanhan isännöitsijän ja valitsee uuden isännöitsijän tarjousten perusteella.

4. Hallitus antaa tilien käyttöoikeudet uudelle isännöitsijälle isännöintivastuun vaihtopäivästä eteenpäin (kirjattava kokouksen pöytäkirjaan ja toimitettava ote uudelle isännöitsijälle ja pankkiin).

5. Vanha isännöitsijä tekee välitilinpäätöksen tai tilinpäätöksen (jos vaihto osuu tilikauden päätökseen)

6. Vanha isännöitsijä luovuttaa kaikki taloyhtiön tiedot ja dokumentit uudelle isännöitsijälle irtisanomisajan päättyessä (isännöitsijät sopivat tästä keskenään).

7. Uusi isännöitsijä ilmoittaa taloyhtiön sopimuskumppaneille uuden laskutusosoitteen.

8. Uusi isännöitsijä vaihtaa pankkiyhteydet itselleen irtisanomishetkestä alkaen.

9. Uusi isännöitsijä tekee tutustumiskierroksen kiinteistöön ja perehtyy sen toimintaan.

10. Uusi isännöitsijä ja hallitus sopivat keskenään toimintatavoista jatkossa ja aloittavat taloyhtiön hallinnon hoitamisen.

Tehtäviä on periaatteessa paljon, mutta hallitukselle (taloyhtiölle) niistä kohdistuvat vain alle puolet. Isännöitsijät hoitavat siirron (tehtävät 5-9, lihavoitu) pääasiassa keskenään. Poikkeustapauksissa tosin voidaan tarvita hallituksen puuttumista näihinkin.

Isännöintiliiton sivuilta löytyy lisätietoja isännöinnistä, ISE 2007 -sopimusehdot ja mm. tarjouspyyntölomake, jota voitte halutessanne käyttää tarjousten pyytämiseen isännöintitoimistoilta. Isännöintiliiton sivuilla on myös luettelo liiton jäsenistä, joista voi hakea mahdollista isännöitsijää mm. paikkakunnan perusteella.

Kysy meiltä isännöintitoimiston vaihdosta

Jos kaipaat tarkempia tietoja siitä, kuinka isännöitsijän vaihto tehdään tai mitä muuta siinä täytyy ottaa huomioon, ota meihin yhteyttä. Autamme mielellämme näissä asioissa ja kerromme omista palveluistamme lisää!

Lähetä tarjouspyyntö!

Lähetä meille tarjouspyyntö isännöintipalveluista! Palaamme asiaan mahdollisimman pian sopivan tarjousehdotelman kera.
  • Taloyhtiön kuvaus

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Isännöitsijän tai isännöintitoimiston vaihto